11. 6. 2019

Podoba nové čtvrti, která má vyrůst v areálu Nádraží Bubny a u Nádraží Holešovice, nabývá jasnějších obrysů. Byl totiž dokončen návrh územní studie, který ukáže, jak na tomto zanedbaném 110hektarové území vybudovat moderní, živou čtvrť, v níž by mohlo bydlet až 25 000 obyvatel. Po veřejném projednání a schválení má územní studie posloužit jako podklad pro změnu územního plánu. Do pěti let bychom se mohli dočkat zahájení stavební činnosti.

O zadání územní studie rozhodlo Hlavní město Praha ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje (IPR) v únoru 2018, i když první plány na využití území vznikly již v 80. letech 20. století. Zpracovateli studie jsou kanceláře architektů Ivana Reimanna a Petra Pelčáka. Návrh územní studie bude zveřejněn v červenci na Úřední desce Magistrátu a na webových stránkách IPR. Až do konce září pak bude návrh k dispozici pro podněty a připomínky veřejnosti. Na podzim by měla proběhnout veřejná prezentace návrhu a vypořádání připomínek, finální podoba územní studie by pak mohla být schválena v listopadu tohoto roku.

Jak to bude v Bubnech vypadat? Návrh počítá s 11 000 byty pro až 25 000 obyvatel, což se blíží hustotě zalidnění Vinohrad. Hlavní obytnou zónou nové čtvrti by měla být její jižní polovina, s šesti- až osmipodlažními domy. V severní polovině vyroste směs administrativních a obytných budov. Kapacita administrativních prostor přesáhne 10 000 pracovníků a v některých místech může hladina věží dosáhnout i 18 až 21 podlaží.

Na území nevzniknou pouze byty a kanceláře, ale také centrální park o rozloze šesti hektarů. Návrh územní studie počítá i s ulicemi lemovanými stromořadím a se zelenými střechami. Tyto prvky adaptace na klimatickou krizi jako Zelení vítáme, nemělo by však zůstat jen u nich. 

ÚZEMNÍ STUDIE HOLEŠOVICE-BUBNY-ZÁTORY

Bubny-Zátory jsou výborně dostupné metrem, vlakem i tramvají, poblíž také vede Městský okruh. Dopravními prioritami návrhu jsou chodci, MHD a cyklodoprava. Návrh studie zatím podrobné řešení dopravy neobsahuje, do konce léta by ale měl být hotov detailní dopravní model, jehož zpracování prosadil radní Prahy 7 pro dopravu Ondřej Mirovský. „Dobrou zprávou je v každém případě odstranění mimoúrovňového křížení tramvají a aut na Vltavské,“ podotýká radní ze Strany zelených.

Právě v blízkosti Vltavské má být v budoucnu umístěn koncertní sál, na jehož podobu by měla být v druhé polovině roku 2020 vyhlášena mezinárodní architektonická soutěž.

Koncertní sál nebude jediným kulturním místem s celopražským přesahem. Zůstane zachována původní nádražní budova v Bubnech, která byla za války svědkem vypravování vlaků s desetitisíci našich židovských sousedů do ghett a do koncentračních a vyhlazovacích táborů. Po válce byly z tohoto místa vypravovány při odsunu vlaky s pražskými Němci. Chystaná moderní expozice v této nádražní budově připomene návštěvníkům naše moderní dějiny a vytvoří prostor pro diskuzi a kritickou reflexi posledních desetiletí.

Facebook