5. 2. 2021

Proč je na Sedmičce tolik provizorních úprav, které nijak nepřispívají ke kultivaci městského prostoru? Zeptali jsme se našeho radního pro dopravu Ondřeje Mirovského.

V poslední době přibylo na křižovatkách hodně ošklivých plastových baliset a pruhovaných betonových bloků. Proč vlastně?

Hned na úvod je potřeba říct, že všechny tyhle úpravy jsou dočasné. V poslední době jich opravdu přibylo, sešlo se totiž víc důvodů dohromady. V prvním případě se jedná o křižovatky, kde dochází k plánované výměně semaforů za nové, moderní. Když už se křižovatka opravuje, snažíme se zároveň o lepší řešení pro chodce či cyklisty. Každá nová úprava se však musí nejdřív vyzkoušet, aby se ověřilo, jestli funguje. Finální podoba se už samozřejmě objede bez baliset a betonových citybloků.

Druhou skupinou jsou místa, kde se chystají větší projekty, a než se zrealizují, upravili jsme na nich provizorně alespoň přechody. Například v ulici Jankovcova přibyl přechod u zastávky autobusu nebo v Korunovační se dočasně ubral jízdní pruh u vytíženého přechodu na křižovatce s ulicí Jana Zajíce. Balisety jsou i u přechodu na křižovatce Dukelských Hrdinů x Heřmanova, aby se snížila rychlost aut, která odbočují do vedlejší ulice, a chodci mohli přecházet bezpečněji.

Třetí skupinou úprav jsou drobnější zásahy, které chrání chodníky před stáním, nebo dokonce jízdou aut. Kovový sloupek je určitě lepší řešení, ale když to chceme vyřešit rychle, používáme i balisety.

 

To je dobrá zpráva, že se jedná o dočasné věci. Ale co ty žluté betonové citybloky, je to nutné? 

Každá křižovatka se individuálně musí řešit ve spolupráci s Policií ČR, která obecně požaduje, aby všechny změny byly zřetelně viditelné za všech světelných podmínek, tedy i v noci. V některých případech se nám podařilo dohodnout nízký pás vyskládaný dlažebními kostkami, tzv. lego – např. na Veletržní x Dukelských Hrdinů. Nově upravená křižovatka U Uranie x Přívozní je zatím řešena betonovými citybloky, protože tam byly úpravy velké. 


Křižovatka Veletržní x Kamenická dnes, s provizorním přechodem chráněným citybloky a pásem baliset.

 


Finální řešení křižovatky podle návrhu IPR Praha.

 

Nejde tahle provizorní opatření přeci jen dělat trochu hezčí? 

Finální řešení je vždy kovový sloupek, který je běžnou součástí veřejného prostoru a vymezuje, kam auta můžou a kam ne. Problém je, že policie nechce umísťovat kovové sloupky do vozovky, myšleno do dopravních stínů. Ale jednáme o tom a doufám, že se to podaří změnit. Plastové balisety jsou holt levným a rychlým řešením. V Praze 7 se nám alespoň daří používat bílé, jinde jsou zelené.

Z těch nestavebních dočasných úprav já sám preferuji zmíněné lego – tedy červeno-bílé nebo čistě bílé plastové dílce, které jsou v ploše vyplněné betonem nebo ideálně vyskládané pražskou mozaikou. Záleží, co se na místo hodí a co se podaří vyjednat s policií. Lego je použito například na křižovatce Veletržní x Dukelských Hrdinů. Betonové citybloky jsou esteticky nejméně vhodné, současně ale nejvíce naplňují bezpečnostní požadavky. Za mě jsou dobré na krátkodobé otestování, a pokud má být ta provizorní úprava na místě delší dobu, vyměníme je po čase za lego vyplněné kostkami. 

 

A kdy se tedy dočkáme finálního řešení křižovatek?

Hodně záleží na financích, kterých je vždy málo, protože požadavků na úpravy ve veřejném prostoru je obrovské množství. Je otázkou priorit, zda je důležitější mít opravnou střechu ve škole, nebo mít všechny přechody hned ve finální a co nejhezčí podobě. V Praze 7 nás čekají velké rekonstrukce mnoha ulic – Jankovcovy, Ovenecké, Janovského, Františka Křížka, Dukelských Hrdinů. Provizorních úprav se tedy sešlo hodně. Také se bude kompletně předělávat prostor mezi Vltavskou a Hlávkovým mostem v souvislosti s výstavbou Filharmonie a zástavbou Bubnů-Zátor. V plánu je i úprava ulice Veletržní, kde se začne právě přechody.

Abych to shrnul, ještě nějakou dobu se baliset a citybloků nezbavíme. Ale až bude vše hotovo, budeme mít moderní, krásnou a vstřícnou čtvrť, kde se myslí na pohyb seniorů či rodičů s kočárky stejně jako na silnější účastníky provozu.

 

Titulní foto: Tomáš Cach

Facebook